ישראל מתחשמלת: אוטובוסים עירוניים חדשים משנת 2026 יחויבו להיות חשמליים.

המשרד להגנת הסביבה מפרסם תקנה חדשה ומבורכת המהווה צעד נוסף בהתמודדות עם משבר האקלים ויצירת ערים נקיות יותר מזיהום אוויר, עם הפחתת פליטת המזהמים של האוטובוסים העירוניים. השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, פרסמה אמש תקנות חדשות למפעילי תחבורה ציבורית, הקובעות מעבר הדרגתי מהיר לשימוש באוטובוסים עירוניים חשמליים, כאשר כבר משנת 2026 לא תתאפשר רכישת אוטובוס עירוני חדש שאיננו חשמלי. החל משנת 2026 ובמשך העשור שיבוא אחריו, עתידים להיעלם מרבית האוטובוסים המזהמים מהסביבה העירונית, למעט אלו היוצאים מתוך הערים לקווים בין עירוניים.

על פי המגמה העולמית של מעבר לתחבורה עירונית ללא פליטות, וכדי ליישם את החלטת הממשלה המחייבת 100% רכש אוטובוסים ציבוריים עירוניים מאופסי פליטות בשנת 2026, הוציא המשרד להגנת הסביבה הוראות למפעילי התחבורה הציבורית בישראל.

ההוראות מגדירות יעדים הדרגתיים עד שנת היעד למעבר לאוטובוסים מאופסי פליטות באופן זה:

  • בשנת 2024 לכל הפחות 30% מהאוטובוסים שיירכשו יהיו מאופסי פליטות
  • בשנת 2025 לכל הפחות 50%
  • בשנת 2026 וְאילך 100%

פרסום ההוראות הוא נדבך נוסף בתהליך לחשמול התחבורה הציבורית בערים בישראל, במסגרת שיתוף הפעולה בין המשרד להגנת הסביבה למשרד התחבורה. בסופו של מהלך זה, כל התחבורה הציבורית העירונית בישראל תהיה מאופסת פליטות עד שנת 2036.

שימוש באוטובוסים מונעי דיזל גורם לפליטת מזהמי אוויר המחוללים סרטן, מחלות לב וריאה ואף יוצר מטרדי רעש. ענף התחבורה אחראי ישירות לכ-20% מפליטת גזי החממה שהם חלק מרכזי במשבר האקלים.

בישראל, נכון להיום, אוטובוסים מונעי דיזל הם פחות מ-1% מסך כלי הרכב בישראל אך פולטים כ-16% מסך תחמוצות החנקן וכ-7% מסך חלקיקי הפיח מכלל כלי הרכב. לעומת זאת, אוטובוס חשמלי מביא להפחתה של 60%-80% בפליטות גזי החממה, מפחית פי שלושה את מטרדי הרעש ואינו פולט זיהום כלל במרכזי אוכלוסייה.

שימוש באוטובוסים מאופסי פליטות ישפר את איכות האוויר בערים, יצמצם מטרדי רעש, יצמצם פליטות גזי חממה, ישפר את תפיסת התחבורה הציבורית בציבור ויקל על הליכי התכנון למתקני תחבורה ציבורית חדשים.

השימוש באוטובוסים חשמליים עירוניים החל כפיילוט לפני מספר שנים, כאשר אגד הייתה הראשונה להפעיל צי אוטובוסים חשמליים בישראל ב-2017, ומפעילה כיום 35 אוטובוסים חשמליים בישראל. לפי תוכנית החברה, כבר בחודשים הראשונים של 2022 צפויה אגד לקבל כ-200 אוטובוסים חשמליים נוספים שיפעלו בשלב הראשון בחיפה, בירושלים ובראשון לציון. חברת דן הודיעה בחודש מאי אשתקד כי תעביר את מרבית צי האוטובוסים המונה 1,300 כלים לחשמל בתוך חמש שנים. בחודש החולף הצטרפה גם העיר אשדוד ביוזמה מקומית של העירייה, כאשר הכניסה לשירות כמה עשרות אוטובוסים עירוניים חשמליים חדשים שהחלו לפעול בתוך בעיר, בפרויקט עצמאי שיצאו אליו עוד לפני 9 שנים.

צילום תמונה ראשית: המשרד להגנת הסביבה.

 

The post ישראל מתחשמלת: אוטובוסים עירוניים חדשים משנת 2026 יחויבו להיות חשמליים. appeared first on Wheel חדשות ומבצעי רכב.