את טויוטה קראון (Crown) סביר להניח שאתם לא מכירים, אבל מדובר באחת המכוניות הפופולאריות של היצרן לאורך השנים, שהחלה את דרכה בעולם ב-1955 ומאז זכתה ללא פחות מ-16 דורות. האחרון שבהם, חזר להיות יותר גלובלי ושב לשוק האמריקאי לאחר 50 שנות היעדרות. בימים האחרונים הוא נחת גם בארץ בחסות היבוא העקיף, עם מטרה להשתלב בעיקר בשוק המוניות.
טויוטה קראון הכי המכונית הכי יוקרתית של היצרן לאורך הדורות, ובמדינות מסוימות היא שווקה עם הלוגו של “Crown” בחזית ועל ההגה ולא בתור טויוטה, כחלק ממיתוגה כמותג פרמיום נפרד. לאורך עשרות שנים זו היתה גם הנציגה של טויוטה בשוק היוקרה, עד שטויוטה השיקה את לקסוס כחטיבת היוקרה הרשמית שלה. מדובר גם במכונית הנוסעים הראשונה של טויוטה בייצור המוני, וגם הדגם היפני הראשון שהגיע לארה”ב (החל מ-1958), שם שווק עד 1972 ומאז נעלם מהשוק האמריקאי עד לחזרתו לאחר 50 שנה (בסוף 2022).
סביר להניח שאם יצא לכם להגיע להונג קונג, אז ייתכן ויצא לכם לנסוע במונית מסוג קראון, משום שזו המונית הרשמית ואחד הסמלים של המושבה הבריטית הנמצאת תחת שלטון סין כיום, כאשר הייחוד של הרכב שם הוא שלא מדובר בדגמים חדשים, אלא בדור השמיני של הדגם שנמכר בעולם החל מ-1987 ולאורך שנות ה-90, המהווה גם סוג של אטרקציה מקומית לתיירים שחוזרים כאילו בזמן.
הדור ה-16 של הקראון שהוצג בעולם לפני כמעט שנתיים והפך למשפחת דגמים חדשה הכוללת גרסאות סדאן, האצ’בק ספורטיבית ו-SUV, כאשר האחרון הינו רכב מנהלים בתצורת סדאן ליפטבק, בעל מרכב גבוה וסממני עיצוב של רכב פנאי. זו הגרסה שגם חזרה לשוק האמריקאי ומשם הגיעו ראשוני הדגמים לארץ, אך הייצור של הדגם נעשה ביפן.
בכל הנוגע לממדים, מדובר במכונית מנהלים גדולה ומרווחת המקבילה במידות שלה למרצדס E קלאס וב.מ.וו סדרה 5. הדגם פותח על פלטפורמת ה-TNGA-GAK של טויוטה, המיועדת לדגמים היברידיים ומשרתת גם את לקסוס RX ו-ES וטויוטה היילנדר. עם גובה של 1.54 מטר, היא מציעה נתון גובה המאפיין כיום שללל רכבי פנאי קומפקטיים ועם בסיס גלגלים של 285 ס”מ, היא מספקת מרווח נדיב ל-5 נוסעים, לצד תא מטען בנפח 430 ליטר הכולל גם גלגל רזרבי.
המפרט הטכני כולל יחידת הנעה היברידית חדישה, הכוללת מנוע בנזין 4 צילינדרים בנפח 2.5 ליטר ומנוע חשמלי, המפיקים גם הנעה כפולה חכמה הנכנסת לפעולה בהתאם לצורך ובכך מייעלת את הביצועים וחוסכת בדלק. הספק המנועים המשולב עומד על 236 כ”ס, התאוצה ל-100 קמ”ש עומדת על 7.2 שניות וצריכת הדלק הרשמית עומדת על 17.5 ק”מ לליטר בממוצע.
הדגם משווק בארץ ב-2 גרסאות לבחירה: XLE הכוללת לוח מחוונים דיגיטלי “12.3, מולטימדיה עם מסך מגע “12.3 וקישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קאר פליי (האחרון גם אלחוטי), בקרת אקלים דיגיטלית מפוצלת עם פתחי מיזוג אחוריים, בלם יד חשמלי, קיפול מראות חשמלי, חישוקי “19 קלים, ריפודי מושבים עשויי אריג משולב עור מלאכותי, מושבים קדמיים מתכווננים חשמלית ומחוממים, חימום הגה, משטח טעינה אלחוטי לנייד, שלל יציאות USB מלפנים ומאחור ועוד, לצד חבילת מערכות בטיחות TSS3.0 מקורית הכוללת את שלל מערכות הבטיחות המתקדמות שפופולריות כיום בשוק, לרבות בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת במראות הצד, התרעה על תנועה חוצה מאחור ועוד.
רמת הגימור הגבוהה יותר “Limited” כוללת בנוסף גם תאורת LED מתקדמת יותר בחזית, גג פנורמי עם ווילון חשמלי, דלת תא מטען חשמלית, מערכת שמע משודרגת מתוצרת JBL ועוד.
החל מ-225,000 שקל (לנהגי מונית)
בנאור שי היבואנית, מסוכנויות המוניות הגדולות בארץ, מכוונים את הדגם בעיקר לשוק המוניות אך מציעים אותו גם ללקוחות פרטיים. מחיר הדגם למונית נקבע על 225,000 שקל לגרסת הכניסה ו-240,000 שקל לרמת הגימור הגבוהה (לא כולל מע”מ), מחירים בסה”כ הגיוניים בהתייחס לכך שמחיר הדגם בארה”ב (החל מ-$41,440) גבוה משמעותית מדגם הקאמרי ההיברידי (החל מ-$28,855). צמד המכוניות הראשונות שנחתו בארץ כבר נמכרו לנהגי מוניות ויעלו בימים הקרובים על הכביש והיבואן מצהיר על מכוניות נוספות בדרך.
The post עם כתר של מונית: טויוטה קראון SUV הגיעה לישראל appeared first on Wheel חדשות ומבצעי רכב.