4 שנים לאחר שהושק בארץ הדור הרביעי של סקודה אוקטביה, ולאחר שאשתקד היתה גם למכונית השלישית הנמכרת ביותר בישראל עם יותר מ-7,400 מסירות ב-2024 (אחרי יונדאי אלנטרה ו-BYD אטו 3), התעדכנה האוקטביה במתיחת פנים של אמצע החיים, המבקשת לשפר את התחרות שלה מול שלל המתחרות החדשות בסגמנט, ובמקביל צריכה להיאבק בקטגוריית המשפחתיות פלאג-אין החדשה של דגמים המגיעים מסין, המאיימים להשתלט על סגמנט המשפחתיות סדאן.
שוק המשפחתיות בישראל 2025
למרות שנדמה שכבר כמעט כולם עברו לעבר שלל הקרוסאוברים האופנתיים, קטגוריית המשפחתיות סדאן עדיין פורחת ואשתקד היו 2 מתוך חמשת המכוניות הנמכרות בישראל משפחתיות כאלו, ואם לא היה נעצר היבוא גם של טויוטה קורולה, סביר להניח שבעשרת המכוניות הנמכרות ביותר היו לפחות 3 דגמים. יחד עם זאת, אין ספק שעיקר המכירות מגיע מציי הרכב, שם חברות הליסינג רוכשות עדיין את המשפחתיות הקלאסיות בהמוניהן ורוב אוחזי ההגה במשפחתיות חדשות כיום בישראל הינם בעיקר אנשים שקיבלו את הרכב ממקום העבודה. לאחר שבשנת 2023 נעלמה האוקטביה מרשימת עשרת הדגמים הנמכרים ביותר, חזרה אשתקד המכונית לרשימה, בזכות מלאי גדול וזמין שהועמד ליבואן בתקופה שלאחר סיום משבר השבבים וגם השקת הדגם המחודש שכלל לראשונה גרסת 1.5 ליטר 115 כ”ס צנועה יחסית, ברמת גימור בסיסית חדשה “Selection” שכללה תג מחיר שובר שוק בקטגוריה של 151,500 שקלים. בינתיים התחילה שנת 2025, מחירי הדגם עלו ומתחילים ב-164,500 שקל ונוספו כאמור גם מתחרות פלאג-אין מסין כמו צ’רי אריזו 8 ו-BYD סיל 5 שמאיימות לכבוש את הקטגוריה.
אז מה התחדש באוקטביה?
במסגרת מתיחת הפנים, זוכה האוקטביה לליטוש קל לעיצוב החיצוני, הכולל חזית מחודשת המיישרת קו עם שפת העיצוב החדשה של היצרן, יחידות תאורה חדשות מסוג LED בעלות חתימת אור חדשה ליום ופגוש חדש. בצידי הרכב נרשמים חישוקי גלגלים בעיצוב שונה, ובחלקה האחורי עודכן הפגוש, יחידות התאורה ונוסף כיתוב השם לרוחב דלת תא המטען במקום הלוגו של היצרן. בסה”כ עדכונים קלים למראה, אך העיצוב המקורי המוצלח של הדגם מספק גם היום הופעה אלגנטית ומכובדת ושינויי הפגושים סייעו גם לצמיחה של ס”מ בודד באורך המכונית ל-4.7 מטרים. נפח תא המטען נותר מעולה ועומד על 553 ליטר ולרכב יש גם גלגל רזרבי מבורך.

3 רמות גימור לבחירה
האוקטביה מוצעת כעת ב-3 רמות גימור לבחירה, כאשר נוספה גרסת כניסה “Selection” הכוללת מבחוץ: תאורה קדמית ואחורית מסוג LED, חישוקי “16 קלים, קיפול מראות חשמלי וחיישני ומצלמת רוורס. רמת הגימור השניה “Ambition” מוסיפה גם מפתח חכם (כניסה ללא מפתח), חישוקי “17, חיישני חניה גם מלפנים, דלת תא מטען חשמלית ושמשות אחוריות מושחרות. ברמת הגימור הבכירה “Style” אין שינויים מבחוץ ולצערם של הלקוחות גם אין אפשרות לגג שמש חשמלי יותר.
תא נוסעים
בתא הנוסעים השינויים קלים יחסית וכוללים עדכונים קוסמטיים למראה, שימוש נרחב בחומרים ממוחזרים בתא הנוסעים, ולמרות שאיכות החומרים וההרכבה גבוהים, האווירה הכהה מעט קודרת ופלסטיקית וגם הניסיון לעטר את סביבת הנוסעים בשלל דיפונים דמויי אלומיניום לא משפר משמעותית את האווירה. יחד עם זאת, הנדסת האנוש מצוינת, ובניגוד לשלל הסיניות שמגיעות לשוק ולעתים כוללות ממשקי הפעלה מסורבלים, כאן הכל הרבה יותר פשוט וידידותי לשימוש בסגנון שאני אוהב, ובדומה לכל סקודה, גם כאן מדובר בתא נוסעים מרווח ושימושי, עם לא מעט תאי אחסון שימושיים. האבזור בגרסת הכניסה כולל התנעה בכפתור, משטח טעינה אלחוטי לנייד, 5 יציאות USB TYPE C בהספק של 45W (טעינה מהירה פי 3 לטלפונים מבעבר), לוח שעונים דיגיטלי “10 הניתן להתאמה אישית ודובר עברית (אם כי העברית הוצגה הפוך ותעודכן בקרוב בעדכון תוכנה), מולטימדיה עם מסך מגע “10 הכוללת קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי גם אלחוטית, וממשק יעיל וברור לשימוש, בקרת אקלים דיגיטלית כפולת אזורים עם פתחי מיזוג אחוריים, בלם יד חשמלי ועוד. ברמת הגימור האמצעית נוסף בתא הנוסעים רק נעילת ילדים חשמלית וברמת הגימור הגבוהה נוספים גם תאורת אווירה, לוח שעונים דיגיטלי מעט יותר גדול “10.25, מושבים עם ריפוד בד משולב עור ומסך מולטימדיה “13 הגדול מסוגו שהוצע עד כה בדגם.

בטיחות
גם מפרט הבטיחות שודרג וכולל כסטנדרט מעתה 10 כריות אוויר, התרעת שמירת מרחק ובלימה אוטונומית הכוללת זיהוי הולכי רגל ודו-גלגלי, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית ומערכת אקטיבית Maneuver Assist המזהה מכשולים מאחורי הרכב ובולמת את הרכב בעת זיהוי סכנת התנגשות. מרמת הגימור השניה תקבלו את מערכת ה- Maneuver Assist המזהה מכשולים גם בחזית הרכב ובולמת את הרכב בעת זיהוי סכנת התנגשות. ברמת הגימור הבכירה תקבלו גם התרעת שטח מת במראות הצד ומערכת אקטיבית למניעת התנגשות צד ב”שטח מת”. מעבר לכך, לדגם ציון מלא של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי.

על הכביש
האוקטביה המחודשת מוצעת בארץ מעתה רק עם מנוע הטורבו 1.5 ליטר 4 צילינדרים המוכר, המפיק בגרסת הכניסה 115 כ”ס ובשאר הגרסאות כ-150 כ”ס. הביצועים כבר בגרסת הכניסה זריזים עם תאוצה ל-100 קמ”ש ב-10.6 שניות ומהירות מרבית של 203 קמ”ש, אך הגרסה הנבחנת כאן כללה את המנוע החזק יותר המאיץ את הרכב ל-100 קמ”ש ב-8.5 שניות בדרך למהירות מרבית של 229 קמ”ש. 2 המנועים משודכים לתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים עם 7 הילוכים, הנעה קדמית ומערכת היברידית מתונה התורמת קלות לחיסכון בדלק ובפליטת מזהמים. על הכביש, מדובר באותה יחידת כח נמרצת ויעילה המוכרת לנו כבר מאין ספור דגמים של קונצרן פולקסווגן. הביצועים זריזים למדי אם כי כבר פחות מרגשים בעידן של החשמליות ולא באמת בטוח שאתם צריכים יותר מזה. נוחות הנסיעה גבוהה והכיול הנוקשה יחסית של המתלים מסייע לאחיזת כביש גבוהה ואף הנאה מנהיגה שכאשר הכביש הופך להררי ומפותל, ולרוב מדובר גם במכונית שקטה ונעימה לנהיגה, אם כי בשעת מאמץ ובנהיגה במצב “ספורט” רעשי המנוע חודרים באופן מוחשי לתא הנוסעים. את נסיעת המבחן שלנו בכללה המון תנועה עירונית לצד, שיוט נינוח בכבישים בין עירוניים סיימנו עם צריכת דלק של 13.5 ק”מ לליטר בממוצע, כאשר מי שמרבית נסיעותיו מחוץ לעיר יכול לצפות לנתון טוב משמעותית.

תמשיך לככב על הכביש?
סקודה אוקטביה היתה ונותרה אחת מהמשפחתיות הטובות ביותר בישראל, ובגרסתה המחודשת היא מציעה מראה קצת יותר רענן, יותר דיגיטליזציה בתא הנוסעים ושדרוג אבזור הבטיחות. מנגד, גרסאות הכניסה קצת פחות מאובזרות מבעבר וברמת הגימור הבכירה שכבר עולה 192,000 שקל, ניתן בהחלט לצפות למפרט אבזור הרבה יותר נדיב, במחיר החל מ-164,490 ₪ לגרסת הכניסה המפיקה 115 כ”ס, מדובר עדיין בתמחור זול מהמקובל כיום בסגמנט, כאשר מחיר הגרסה הנבחנת כאן עומד כבר על 178,490 ₪ מקובלים לקטגוריה. הבעיה העיקרית כאמור של הדגם, היא התחרות החדשה של דגמי הפלאג-אין מסין, שלקוחות שיקבלו את הרכבים האלו ממקום העבודה (ואלו גם מרבית לקוחות האוקטביה ומתחרתה הישירה אלנטרה), ייהנו מהטבת שווי שימוש מס במשכורת בגובה של 1,130 שקלים לחודש, מה שיוזיל משמעותית את המיסוי המוטל עליהם בשל לקיחת רכב ממקום העבודה, ובנוסף הם ייהנו גם מיותר אבזור וחווית נהיגה שמזכירה רכב חשמלי. בקיצור, אם יבואנית סקודה תרצה לשמור על הצלחת האוקטביה בדומה לאשתקד, היא תצטרך לעבוד קשה בתמחור הדגם מול חברות הליסינג.
The post כשברקע הסיניות מאיימות להשתלט: סקודה אוקטביה 2025 המחודשת במבחן appeared first on Wheel חדשות ומבצעי רכב.