בשבוע החולף התכנסה בתל אביב ועידת האנרגיה ועסקים הבינלאומית 2022, שביקשה לבדוק את מוכנות השוק למעבר מואץ לדגמים חשמליים. המכוניות החשמליות שעד לפני שנתיים היו בעיקר קוריוז, הפכו לנושא השיחה המרכזי בשוק הרכב ונהנים כיום מדחיפה משמעותית של התקשורת, שלעתים מתארת את הדגמים המונעים בדלק כמיושנים וכאלה שבעוד כמה שנים בודדות לא יימצא להם דורש. יחד עם זאת, חשוב לזכור ש-90% מהשוק החדש עדיין נשלט ע”י דגמים המונעים בדלק, אך צפי לנתח שוק של 50% לפחות לדגמים החשמליים עד סוף העשור הנוכחי, מצביע בדיוק לאן השוק הולך.
1 מתוך 10 מכוניות חדשות שעלו השנה לכביש – חשמלית
אם רק את שנת 2020 סיים שוק הרכב הישראלי עם 1,500 מסירות של מכוניות חשמליות שהיוו נתח שוק של 0.7% בלבד מכלל המסירות, הגעתה של טסלה בתחילת 2021 גרמה למהפכה המיוחלת וגררה אחריה שלל דגמים חשמליים שהושקו בארץ במהרה והובילו לסיום השנה עם 11,000 רכבים חשמליים שהיוו כבר 3.8% מהשוק. שנת 2022 טרם הסתיימה, אך ניתוח המסירות של ינואר-נובמבר מצביע על שיא במכירות כלי הרכב החשמליים עם 25,000 חשמליות שימסרו כאן השנה ונתח שוק של 9.4%. חודש נובמבר החולף יירשם כחודש היסטורי בענף הרכב המקומי, כאשר קרוב ל-7,000 מכוניות חשמליות נמסרו בחודש בודד, או אם תרצו אחד מתוך שלושה ישראלים שקיבל רכב חדש בנובמבר, חזר הביתה עם רכב חשמלי, נתון שמצביע על ביקוש חזק למרות המגבלות שמלוות את תהליך החדירה. יחד עם זאת, חשוב לזכור שנתון המסירות החריג של נובמבר, הוא תוצאה של הגעת משלוחי רכב ענקיים של דגמים חשמליים (בעיקר מסין), רגע לפני שרשות המסים תנסה לחבל קצת בחגיגת החשמליות עם מס הרכישה שיוכפל בינואר הקרוב.
רכב ראשון בעולם בייצור סדרתי עם מצלמות המחליפות את מראות הצד !
מדוע התאהבנו במכוניות חשמליות?
הסיבות לביקוש הצומח לדגמים חשמליים ברורות: מדובר בדגמים ידידותיים לסביבה שאינם מזהמים את סביבתם הקרובה ותורמים לאוויר נקי יותר בתוך הערים, כאשר ייצור החשמל עדיין מזהם את הסביבה (ברוב המקרים) אך מתרכז בעיקר סביב תחנות הכח. איכות הנהיגה ברכב חשמלי טובה משמעותית מרכב המונע בדלק, ומתאפיינת בנסיעה שקטה משמעותית, נעימה ונטולת ויברציות ולרוב גם עם ביצועים טובים משמעותית הודות למומנט המירבי שמגיע כבר מסל”ד 0. מעבר לכך, מדובר כיום גם בסוג של רכב אופנתי, ההיצע גדל כמעט מדי חודש והמחירים נגישים משמעותית מבעבר (כיום החל מ-99,900 שקל למכונית מיני חשמלית). כמובן שאי אפשר להתעלם גם מעלויות האחזקה הנמוכות המתלוות לרכב חשמלי, המתבטאות בעלות נסיעה לק”מ שמסתכמת סביב ה-14 אגורות בממוצע, אגרת רישוי שנתית בעלות של 537 שקל (גם אם רכשתם מרצדס), עלות ביטוח רכב שלעתים נמוכה מהמקובל ועלויות טיפולים במוסך הנמוכות משמעותית מרכבים המונעים בדלק.
מדוע לא כולם עוברים כבר עכשיו?
בסעיף השלילה, אם אין לכם חניה פרטית ואפשרות להתקין עמדת טעינה, המעבר לרכב חשמלי והסתמכות על עמדות טעינה ציבוריות עשוי להיות מתסכל ויקר יותר (עלות החשמל בעמדות ציבוריות גבוהה משמעותית מטעינה בבית) וברוב הדגמים תצטרכו עדיין לתכנן נסיעה ארוכה (כמה מאות ק”מ) תוך התחשבות בעמדות טעינה ציבוריות בדרך והעומס שלפעמים מלווה חלק מהן, מה שעשוי אולי לגרום לכם לחרדת טווח נסיעה. גם עלות הסוללות הגבוהה (המכלול היקר ביותר ברכב חשמלי) מרתיעה רבים, אך נזכיר שכמעט כל הדגמים משווקים עם אחריות לסוללה ל-8 שנים או עד 160,000 ק”מ, ונתונים שזורמים מחו”ל מצביעים על עמידות גבוהה אף יותר בשימוש נכון.
גם האוטובוסים החשמליים מתקדמים מהר: משנת 2026 לא תתאפשר רכישת אוטובוס עירוני חדש שאיננו חשמלי.
בתחום הרכב הכבד, מדובר בנושא מסובך יותר בשל שילוב של סוללות ענק המייקרות דרמטית את הרכישה. יחד עם זאת, שוק האוטובוסים שכבר החל מעבר לעבר דגמים חשמליים בשנים האחרונות, זכה השנה לעידוד משמעותי עקב תקנות חדשות שפרסם המשרד להגנת הסביבה הקובעות מעבר הדרגתי מהיר לשימוש באוטובוסים עירוניים חשמליים, כאשר כבר משנת 2026 לא תתאפשר רכישת אוטובוס עירוני חדש שאיננו חשמלי. בשוק המשאיות, המעבר למשאיות ידידותיות לסביבה יתמקד בעתיד ככל הנראה בהנעת מימן יעילה יותר (הפולטת מים מהאגזוז במקום עשן). אמנם טסלה החלה בשבוע שעבר באספקת המשאית החשמלית הראשונה שלה לחברת פפסי בארה”ב, אך בארץ תוצג לראשונה השבוע משאית מונעת מימן מתוצרת יונדאי המנבאת כנראה את עתיד המשאיות.
מי תוביל את השוק ב-2023 ומדוע צפויה האטה?
את השנה הזו תסיים ג’ילי כחשמלית הנמכרת ביותר, לצידן של טסלה ו-BYD שהעלו כמויות מרשימות, אך את הובלת השוק בשנה הקרובה תעשה החשמלית שתציע חבילה כוללת מוצלחת במחיר תחרותי, וחשוב לא פחות מזה, שתיהנה מתמיכת היצרן ומשלוח של רכבים ללא הגבלה. שוק הרכב החדש השתנה מאוד בשנתיים האחרונות, המותגים הוותיקים כמעט ואינם נהנים מיתרון הוותק והמוניטין, ומי שכובשת לעת עתה את ליבו של הצרכן היא מכונית חשמלית (לרוב סינית) שמציעה תמורה טובה למחיר ואיננה סובלת מבעיית מלאי. יחד עם זאת, הכפלת המס על דגמים חשמליים הצפויה בינואר הקרוב, יחד עם סימני האטה של המשק ועליית הריבית המשמעותית השנה, עשויים להאט את קצב הצמיחה המרשים שאפיינו את השנתיים החולפות.
The post מכירות החשמליות בשיא, אך מי תוביל ב-2023? appeared first on Wheel חדשות ומבצעי רכב.