במהלך השנים האחרונות, אנחנו יכולים לראות יותר ויותר מכוניות חשמליות על הכביש בישראל. אנשים רבים בוחרים לעבור משימוש בכלי רכב רגילים, מבוססי דלק, לרכבים שפועלים בעזרת סוללה חשמלית. הערכה היא שבשנת 2025 – 2026 המגמה הזאת תימשך ונראה עלייה נוספת במספר הרכבים החשמליים בכבישי ישראל.
בעלי רכבים חשמליים המעוניינים להטעין אותם בצורה חופשית, זמינה ונגישה, צריכים להתקין בחנייה שלהם עמדת טעינה שתאפשר להם להטעין את סוללת הרכב מתי וכמה שהם רוצים. עמדות טעינה מספקות מענה ומונעות את הצורך להשתמש בעמדות ציבוריות במקומות מרוחקים.
מחירי עמדות טעינה לרכב חשמלי
המחיר של עמדת טעינה לרכב חשמלי נקבע, באופן טבעי, על פי סוג העמדה והאיכות שלה. עלות עמדת טעינה ביתית, מבוססת על זרם AC, נע בין 2500 ל-3500 שקל. המחיר יכול להשתנות כאמור על פי סוג העמדה והפונקציות שהיא מציעה. היום ניתן למצוא עמדות טעינה חכמות שניתן לשלוט בהן בעזרת אפליקציות ומאפשרות ניהול טוב יותר של צריכת חשמל. עמדות טעינה חכמות יכולות לעלות יותר מהסכום שציינו.
חשוב לציין, בחנייה של בית ניתן להתקין רק עמדת טעינה AC, בזמן שבעמדות ציבוריות מותקנות גם עמדות טעינה DC, עמדות מהירות יותר המבוססות על זרם חזק וישיר. אלו עמדות שלא ניתנות להתקנה בחניות פרטיות בגלל שהן דורשות תשתיות שאינן קיימות במבנים פרטיים. עמדות אלו יקרות יותר ומגיעות גם לסכום של 20,000 שקל ויותר.
פירוט עלויות התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי
עלות עמדת טעינה היא רק חלק אחד מסך העלויות שצריך לשלם על מנת שיהיה אפשר להשתמש וליהנות ממנה באופן פרטי. לצד עלות העמדה, ישנן עלויות התקנה שצריך לקחת בחשבון.
עמדת טעינה לרכב חשמלי מותקנת על ידי חשמלאי מוסמך המתמחה בכך. ההתקנה מתבצעת לפי תנאי השטח ובהתאם תקבע עלות העבודה. על מנת להבין על מה וכמה משלמים, חשוב לדעת מה נדרש בשביל לבצע את עבודות ההתקנה.
על מנת שהעמדה תעבוד, יש לחבר אותה אל ארון החשמל של הבית. בארון יש צורך להתקין מפסק מיוחד שיאפשר לעמדה לעבוד בצורה תקינה ובטוחה. במידה ואין מקום בארון הקיים, הרי שיהיה צורך להתקין ארון חשמל קטן נוסף לצד הארון המרכזי. ככל שהעמדה ממוקמת קרוב יותר לארון, כך תהליך העבודה יהיה פשוט יותר ולכן גם העלויות יהיו נמוכות באופן יחסי. אם מדובר על מרחק גדול (למעלה מ-2-4 מטר) הרי שאז תידרש עבודה יותר מורכבת, מה שיגבה מחיר גבוה יותר.
מעבר לכך, החשמלאי שיידרש לבצע את העבודה יצטרך לבדוק אם התשתית הקיימת במבנה מאפשרת התקנת עמדה ואפשרות להפעיל אותה באופן סדיר ובטוח. בין היתר, הוא יצטרך לבדוק האם יש צורך לבצע שדרוג של מערכת החשמל ואם יש צורך לחצוב בקרקע בשביל להעביר כבלים מהעמדה אל ארון החשמל. כאמור, ככל שהעבודה תהיה מורכבת יותר, כך המחיר שלה יהיה גבוה יותר.
בעיקרון, התקנה של עד 4 מטר, נחשבת בסיסית ולכן לא ייגבה מחיר נוסף עבור ההתקנה. מעבר למרחק זה, העלות תהיה גבוה יותר, על פי המרחק בין העמדה לארון החשמל.
מחירון של עלויות התקנה (טווח מחיר נפוץ)
עלות התקנה עד 4 מטר ברמה בסיסית – 800 ל-1000 שקל. המחיר איננו כולל תוספות.
עלות התקנה עד 8 מטר – 1000-1800 שקל.
עלות התקנה עד 12 מטר – 1200-2600 שקל.
עלות התקנה עד 17 מטר – 1450 – 3600 שקל.
מחיר תוספת למתיחת חוט חשמל – 50-200 שקל למטר.
מחיר הגדלת חיבור חשמל – 1500-2000 שקל.
מחיר עבור חציבה תעלות בבטון – 300-450 שקל למטר.
מחיר עבור חפירה באדמה לצורך הסתרת הכבלים – 150-200 שקל למטר.
מחיר הרמת ריצוף לצורך התקנה – 400-500 שקל למטר.
עלות עמדת טעינה מול התועלת שלה
על פניו, עלויות ההתקנה של עמדת טעינה עלולות להיראות גבוהות. אחת כמה וכמה, אם יש צורך בשדרוג תשתית החשמל ואם יש צורך לבצע שינוי במרחב על מנת להתקין אותה. אך כשבוחנים עלות מול תועלת לאורך זמן, מבינים שהמחיר משתלם והתועלת גבוהה מהעלות בארבע נקודות לפחות:
- מבחינה כלכלית נטו של טעינת הרכב, הרבה יותר משתלם להתקין עמדת טעינה ביתית מאחר ועלויות הטעינה בעמדה זו נמוכות לאין שיעור מאשר להטעין אותו בעמדת טעינה ציבורית. על פי הערכות שונות, עלות הטעינה בעמדה ביתית זולה בממוצע ב-30% מעלות טעינה בעמדה ציבורית ופי 6 מעלות תדלוק של רכב רגיל. אפילו בהערכות חסר, מדובר על חסכון של מאות ואלפי שקלים. כך שניתן להחזיר את ההשקעה שבוצעה בהתקנת עמדת טעינה פרטית במהרה.
- מבחינת נוחות אין ספק שהשימוש בעמדה פרטית היא הרבה יותר משתלמת ויוצרת תועלת גדולה יותר. במקום להידרש לפנות בכל פעם לעמדת טעינה ציבורית, אפשר להטעין את הרכב בעמדה הפרטית שבחניית הבית. זה חוסך זמן, זה נוח יותר וכמובן שזה חוסך עלויות נלוות.
- טעינה בעמדה פרטית, מבוססת זרם AC, היא הרבה יותר בריאה לסוללה מאשר טעינה בעמדה ציבורית, מבוססת זרם DC. בהיבט הכלכלי, לטווח הרחוק, זה הרבה יותר משתלם מאחר ואורך החיים של הסוללה נשמר ואין צורך להחליף אותה.
- עמדת טעינה ביתית לא דורשת תחזוקה יוצאת דופן והעלויות על כך נמוכות. בעיקרון, ישנה עלות רק במקרה של תקלה או בעיה בעמדה, אז יש צורך להזמין איש מקצוע לשם כך. מעבר לכך, אין עלויות אחזקה.
תמריצים והטבות מס בישראל להתקנת בעמדת טעינה
למדינת ישראל יש אינטרס לעודד מעבר ושימוש ברכב חשמלי. הוא נובע משיקולים של שמירה על איכות הסביבה וכן בהיבטים גיאופוליטיים, מתוך כוונה להפחית את התלות בנפט, דבר שיכול לעזור למדינות עוינות.
לכן, במשך השנים המדינה יצרה תמריצים והטבות מס שונות הן במקרה של קניית רכב חשמלי והן במקרה של התקנת עמדות טעינה ביתיות.
לדוגמא, עד שנת 2023 מס הרכישה על רכב חשמלי עמד על 10% בלבד. זאת בזמן שמס הרכישה על רכבים אחרים עומד על יותר מ-80%. אם משתמשים ברכב חשמלי לצורכי עבודה, הרי שניתן לקבל החזרים חודשיים שיכולים להגיע לסכומים של מאות שקלים בחודש.
במקרה של התקנת עמדת טעינה ביתית, המדינה בחרה להפחית במהלך השנים את עלויות מס הקנייה על העמדות, בפרט על עמדות חכמות שיכולות גם לייעל את תהליך הטעינה וגם למנוע צריכת חשמל מוגברת.
חשוב לציין שהדברים הם דינאמיים ויכולים להשתנות, לכן חשוב להקפיד ולהתעדכן בנושא מעת לעת.
תחזית למחירים של עמדות טעינה בעתיד
באופן טבעי, ככל שהשימוש ברכבים חשמליים ובעמדות טעינה ביתיות יגדל, כך יהיו הרבה יותר אפשרויות בחירה. כלומר, יהיו יותר סוגים ודגמים של רכבים, יהיה ניתן למצוא עמדות טעינה מסוגים ורמות שונות. לכן גם טווח המחירים יהיה מגוון.
כמו בתחומים רבים אחרים, גם בתחום של רכבים חשמליים ועמדות טעינה, עם הזמן, נוכל מצד אחד למצוא דגמים מאוד יקרים ומצד שני, דגמים פשוטים וזולים. סביר להניח שעם הזמן גם תהליך ההתקנה ישתנה והעלויות ישתנו בהתאם.
זה תהליך כלכלי טבעי שמתרחש בכל תחום שנמצא בשלבי התפתחות. ככל שעובר הזמן, נכנסות חברות חדשות לשוק, נוצרים דגמים חדשים ומנעד המחירים גדל.
טיפים לחיסכון בעלויות עמדת טעינה
ישנן דרכים שונות כיצד לחסוך בעלויות הן בטעינת רכב חשמלי והן בשימוש בעמדה עצמה:
הנה 4 טיפים לחסכון בעלויות:
- טעינה בשעות הלילה, מעבר לשעות השיא בצריכת החשמל.
- טעינה חלקית ולא מלאה.
- תכנון טעינה על פי הצורך, בהתאם לסוג הנסיעה והמרחק שצריך לבצע.
- שימוש באפליקציות וכלים שיכולים לתזמן את הטעינה בצורה נכונה ומדודה על פי הצורך.
חשוב להדגיש, ניתן לחסוך בעלויות ההתקנה אם מקפידים להתקין עמדה מותאמת לצרכי הרכב, בהתאם לאופי ומבנה המקום, מבלי לבצע תוספות לא חשובות וחיוניות.
סיכום הדברים
כשבוחנים לעומק את כל ההיבטים שקשורים להתקנת עמדות טעינה והעלויות הכרוכות בכך, לומדים שזה הדבר הנכון לעשות. הן מבחינה כלכלית והן מבחינות אחרות.
למרות שמדובר בהשקעה גדולה באופן יחסי בשלב ההתקנה, הרי לאחר מכן, לא רק שאין כמעט הוצאות נוספות אלא שעמדות טעינה ביתיות חוסכות לא מעט כסף ומאפשרות ליהנות מאופציות טעינה נוחות,זמינות ונגישות בכל עת ומאפשרות חווית שימוש אופטימאלית ברכב החשמלי שבבעלותנו.
אם אתם רוצים לקבל מידע נוסף על עמדות טעינה ומחירים שלהן, מוזמנים להיכנס לאתר https://isravolt.co.il/
The post עמדות טעינה לרכב חשמלי 2025: כמה באמת עולה להתקין – מדריך מחירים מקיף appeared first on Wheel חדשות ומבצעי רכב.