שוק הרכב הישראלי עובר מהפכה והצבע האדום כבר לא שייך רק לרמזורים. בתוך זמן קצר הפכה סין לשחקנית מרכזית בכבישים המקומיים, עם שורה ארוכה של מותגים חדשים שנחתו בארץ בזה אחר זה, מבול של דגמים לכל הקטגוריות, טכנולוגיות מתקדמות, אבזור נדיב ומחירים תחרותיים, בהם נאבקים המותגים החדשים על מקום בחניה הישראלית. אבל בתוך הרעש הסיני הזה, ברור לכולם שלא כל המותגים ישרדו כאן לאורך זמן, הן משום שהשוק המקומי קטן מדי כדי להכיל כל-כך הרבה מותגים, והן בשל התחרות העולמית העצומה. בתוך שפע המותגים, חשוב לציין את דונגפנג, שאמנם רק הגיע לארץ ממש לאחרונה, אך כבר ביסס את עצמו מעבר לים כענק אמיתי – כזה שלא בא לכאן רק “לבקר”, אלא להוביל.
רקע והיסטוריה
חברת דונגפנג הוקמה בשנת 1969 בשם “Second Automobile Works”, כחלק מיוזמה ממשלתית לייצור רכבים באזורים פנימיים ומרוחקים של סין. בשנת 1981 שינתה את שמה ל-Dongfeng, שפירושו המילולי הוא “רוח מזרחית”, ביטוי שמזוהה עם האידיאולוגיה הקומוניסטית בסין. החברה פעלה במשך שנים רבות כחברה ממשלתית שהתרכזה בעיקר בייצור משאיות ורכבים מסחריים, אך החל משנות ה-90 העלתה הילוך ונכנסה לשוק הרכב הפרטי עם שיתופי פעולה עם חברות בינלאומיות.
שיתופי פעולה בינלאומיים
כדי להתחזק טכנולוגית ולהתבסס בשוק הפרטי, דונגפנג יצרה שותפויות עם כמה מהשמות הגדולים בתעשיית הרכב המערבית. שיתופי פעולה אלה לא רק אפשרו לדונגפנג גישה לטכנולוגיות חדשות, אלא גם הפכו אותה לאחת השחקניות המרכזיות בשוק הרכב ההיברידי והחשמלי בסין, עוד הרבה לפני שתעשיית הרכב הסינית החלה להתמקד בדגמים חשמליים. בין שותפותיה ניתן למנות שותפות עם PSA (קונצרן פיג’ו-סיטרואן לשעבר) בו היא יצרה דגמים רבים לשוק הסיני. שותפות עם ניסאן במסגרת מיזם משותף המייצר ומשווק רכבים פופולריים. שותפות עם הונדה, שיתוף פעולה קצר טווח עם קיה והקמת מותג קיוקיו מוטורס לשיווק רכבי יוקרה בשותפות אינפיניטי היפנית.

VOYAH FREE – מותג היוקרה החשמלי של דונגפנג שמשווק גם בארץ
דגש על רכב חשמלי וחדשנות
בשנים האחרונות, כחלק ממהפכת הרכבים החשמליים שקידמה ממשלת סין והמהפך שעברה תעשיית הרכב, דונגפנג שמה דגש חזק על תחום הרכב החשמלי, כחלק ממדיניות הממשלה לדחוף קדימה את תעשיית הרכב הירוק במטרה להפחית את זיהום האוויר בסין מצד אחד, ובמטרה גם להוות מובילה עולמית בפיתוח וייצור כלי רכב חשמליים, הרבה לפני שהתעשייה המערבית זיהתה את המהפכה שבדרך. בין המהלכים המרכזיים שביצעה דונגפנג היה השקת מספר מותגי רכב חשמליים ייעודיים:
-
Voyah – מותג יוקרה חשמלי שמתחרה בטסלה, NIO ומותגי יוקרה מערביים, ואף משווק בארץ בהצלחה מאז ינואר 2023
- M Hero – מותג רכבי שטח חשמליים ויוקרתיים, הכולל דגם בהשראת ההאמר האמריקאי, ששיווקו החל בארץ לפני כחצי שנה
- Dongfeng Aeolus – מותג שפונה לקהל צעיר וחדשני. (טרם משווק בארץ)
דונגפנג גם משקיעה בפיתוח טכנולוגיות נהיגה אוטונומית, קישוריות רכב ואינטגרציה עם בינה מלאכותית – כולל שיתופי פעולה עם חברות טכנולוגיה סיניות.

דונגפנג 1 M-Hero – מותג השטח היוקרתי של היצרן.
נוכחות בינלאומית
למרות שמרבית פעילותה עדיין מרוכזת בשוק הסיני, דונגפנג פועלת להרחיב את פעילותה הבינלאומית. היא מייצאת רכבים ליותר מ-60 מדינות, כולל מדינות באפריקה, דרום-אמריקה, המזרח התיכון ואירופה המזרחית. בשנים האחרונות היא אף בוחנת כניסה מסודרת לשוקי מערב אירופה עם מותגים חשמליים. למעשה דונגפנג מגלמת את הסיפור של תעשיית הרכב הסינית כולה – מהתחלה ממשלתית וצבאית, דרך שיתופי פעולה עם המערב, ועד לפריצת דרך בתחום החדשנות והחשמל. בשנים הקרובות, דונגפנג עשויה להפתיע את השווקים עם מותגים חדשניים – ולהפוך משם /שפחות מוכר במערב למותג שמוכר לכולם, ובניגוד ללא מעט יצרנים סיניים שנוסדו כחברות הייטק ותלויים רבות בגיוסי הון נוספים בהמשך כדי לשרוד, דונגפנג היא מעצמת רכב הרביעית בגודלה בסין, עם בסיס כלכלי יציב.
פעילות בישראל
שיווק דונגפנג מוטור כחברת האם החל בארץ בסוף 2024 עם דגם ה-BOX החשמלי בתחילת הדרך שמציע מכונית סופר-מיני חשמלית מתקדמת, ידידותית לסביבה ומפנקת במחיר מהפכני לרכב חשמלי הנמוך ממחירם של כל דגמי הסופר-מיני בארץ המצוידים במנועי בנזין. בתוך זמן קצר הפכה הבוקס לאחת ממכוניות הסופר-מיני המובילות במכירות בישראל, עם קרוב ל-800 מסירות עד כה, וכעת וכחלק מהגברת האמון של הלקוחות במותג החדש, מאפשרת דלק מוטורס היבואנית לרוכשי הדונגפנג בוקס להחזיר את הרכב לאחר שנה בהפחתה של 10% מהמחירון שעומד כיום על 113,900 ש״ח.
The post לא עוד מותג סיני: דונגפנג מביאה לישראל את כוחה של תעשיית הרכב הסינית appeared first on Wheel חדשות ומבצעי רכב.