קרוב לשנתיים וחצי לאחר שהחל שיווק טסלה בישראל, החשמלית שגרמה למהפכה בארץ ובעולם וגררה אחריה כמעט את כל יצרני הרכב בעולם, רושמת היום טסלה אבן דרך בארץ, עם מסירת מונית טסלה מודל Y הראשונה בישראל. בכך מצטרפת ישראל (או יותר נכון תושבי קרית גת שם תפעל בעיקר המונית) לניו-יורק, לונדון, אמסטרדם, ברצלונה, דובאי ומקומות רבים נוספים בעולם המפעילים מוניות של טסלה, למרות שטסלה העולמית מתנגדת כרגע למהלך. אז איך זה מתאפשר?
טסלה מסרבת למכור מכוניות לשוק המוניות בישראל, ואיננה מאפשרת זיכוי מס הקניה והחזר המע”מ לבעלי מוניות, כאשר התירוץ העיקרי הוא שהם “מעדיפים להתמקד בשוק הפרטי בשלב הנוכחי”. אז איך בכל זאת נרשמה המודל Y כמונית? בזכות סוכנות מוניות “נאור שי יבואני רכב” מרחובות, הפועלת גם בשוק היבוא המקביל ולצד שיווק של דגמי המוניות הפופולריות בארץ (טויוטה, סקודה וכו’), מבטיחה החברה “להגשים חלומות לנהגי המוניות”, עם מגוון גדול במיוחד של דגמים ייחודיים שאינם נמכרים באופן סדיר לשוק המוניות. “מסרנו לאחרונה גם מרצדס EQS וב.מ.וו i4 חשמליות עם רישוי של מונית” מספרים בחברה. אגב, אמנם מדובר במודל Y הראשונה שעולה לכביש כמונית, אך כבר בטסלה השניה, לאחר שמונית אחת מדגם המודל 3 כבר נעה על כבישי הארץ.
אז איך ניתן בכל זאת להעלות טסלה בישראל עם רישוי חוקי של מונית?
בשיחה עם איתי, מנהל המכירות בסוכנות “נאור שי יבואני רכב”, מסתבר שהתהליך לא היה ממש פשוט וכמעט ארבעה וחצי חודשים לאחר שנרכשה המכונית בארה”ב, הגיע הרכב לארץ לאחר מסלול ארוך בו עצרה המכונית גם באירופה. בזמן הזה התנהל המשרד מול הגורמים הרלוונטים להוצאת הניירת הנדרשת, וכאשר הרכב הגיע לארץ, השחרור מהנמל ומהמכס היה זריז יחסית ולא נתקל בקשיים מצד משרד הרישוי, ובמקביל הוצא לרכב קוד דגם של “לוי יצחק”, והרכב עבר טסט, שוחרר והועבר להתקנות, שם נתקלו גם בקושי להתקין את “כובע” המונית על גג הזכוכית הפנורמי, אך לבסוף הכל הסתדר על הצד הטוב ביותר. “אנחנו חברה שמתמחה בהגשמת חלומות לנהגי מוניות ומי שרוצה משהו מיוחד, יודע שמדובר בתהליך שלוקח קצת יותר זמן מהמקובל.”
לגבי האחריות, אז למרות שהרכב לא שווק ישירות בארץ ע”י טסלה, לפי חוקי משרד התחבורה, הנציגות של טסלה בישראל מחויבת לספק את אחריות היצרן גם עבור רכבים שהגיעו ביבוא מקביל או אישי, מה שאומר שלרכב אחריות מיום העליה לכביש ל-4 שנים או 80,000 ק”מ, המוקדם מביניהם ולסוללה וליחידת ההנעה – 8 שנים או 192,000 ק”מ, המוקדם מביניהם.
מדוע כדאי מונית חשמלית?
בשונה משוק הרכב בפרטי בו אוחזות כיום המכוניות החשמליות כ-16% מסך מכירות הרכב החדש בישראל, בשוק המוניות החדירה של הדגמים החשמליים עדיין נמוכה למדי, ומרבית המכירות כולל עדיין דגמי דיזל ובנזין הייבריד. היתרונות בהפעלת מונית חשמלית ברורות: עלות נסיעה לק”מ הנמוכה דרמטית מעלות הפעלת מונית דיזל או בנזין, עלויות טיפולים נמוכות משמעותית, וכמובן חווית נהיגה חשמלית שקטה ומפנקת המלווה בהפחתה ניכרת של זיהום האוויר בעיר (אזור הפעילות הראשי של המוניות), נתון קריטי כאשר מדובר במוניות המבצעות לרוב ק”מ שנתי גבוה במיוחד.
ומה היתרונות של טסלה מונית?
נהג המונית המאושר של הטסלה מודל Y, אשר נרכשה בגרסת ה-LR (לונג ריינג’ 4X4) מקבל בראש ובראשונה רכב פנאי גדול ומאובזר (ריפודי עור, גג זכוכית פנורמי, תא מטען חשמלי, מסך “15 עם מערכת סאונד סוחפת, מושבים חשמליים ומחוממים ועוד), הכולל תנוחת ישיבה גבוהה, ומרחב נדיב במיוחד לחמישה נוסעים, הודות לבסיס גלגלים של 289 ס”מ לצד תא מטען ענק בנפח 854 ליטר. מעבר לכך, הוא ייהנה גם מרכב חזק ומהנה לנהיגה, המספק תאוצה מעמידה ל-100 קמ”ש ב-5 שניות, וטווח נסיעה עד 533 ק”מ לפי נתוני היצרן ואפשרות לטעינה אולטרה מהירה בעמדות הסופרצ’רג’ר של טסלה המאפשרות טעינת עד 200 ק”מ ב-10 דקות בלבד. בטסלה כידוע אין שגרת טיפולים מיוחדת, מה שיחסוך לבעלים גם אלפי שקלים בעלויות האחזקה. לפי דיווחים מחו”ל, ישנם כבר לא מעט טסלות שחצו את רף החצי מיליון ק”מ ללא בעיות מיוחדות ועם המנוע והסוללה המקוריים. הנוסעים מצידם ייהנו מנסיעה ברכב אופנתי, נוח, מאובזר ושקט במיוחד, עם רמת בטיחות הגבוהה ביותר בקטגוריה, לאחר שהדגם נבחר אשתקד למצטיין קטגוריית רכבי הפנאי בגודל בינוני במבחני הריסוק האירופאים של EuroNcap.
מחיר טסלה מודל Y לונג ריינג’ למונית שנמסרה היום עמד על 240,000 שקלים (לפני מע”מ). חשוב להבין שהלקוח יכול להזדכות על המע”מ אך כרגע לא על מס הקניה בשל הסירוב של טסלה למכור ישירות מכוניות לשוק המוניות. לדברי איתי, לפחות 3 מכוניות טסלה נוספות עושות את דרכן כיום לארץ ומי שמעוניין במונית טסלה או כל מונית אחרת (שגרתית או מיוחדת) מוזמן לפנות אליהם בטלפון 6845*
The post הכי מהיר בעיר: מונית טסלה מודל Y ראשונה נמסרה בישראל appeared first on Wheel חדשות ומבצעי רכב.