בתמונה הראשית: בנטלי S1 סאלון מודל 1958 עם הגה ימני למכירה באתר Ebay.
מועדון החמש גאה להכריז על הישג נוסף עבור אספני המכוניות בישראל; לאחר תקופה ארוכה של מפגשי עבודה פוריים בין משרד התחבורה ומועדון החמש, חתמה שרת התחבורה מירב מיכאלי על תיקון לתקנות יבוא הרכב, המאפשר מעתה לייבא לארץ רכבי אספנות משנת הייצור עד 1960 המצוידים בהגה ימני.
עד היום אסרו תקנות ייבוא הרכב על ייבוא רכב עם הגה בצד ימין כשתוספת כשתקנה 320 (ה) אומרת “למעט רכב עבודה המיועד לפי מבנהו לטאוט בדרך”. מה שאומר שהרכב היחיד עם הגה ימני שהיה מותר ביבוא לישראל היו רכב טאוט כבישים. בתיקון לתקנה 320 (ה) עליה חתמה השרה מיכאלי הוספה השורה “ולמעט רכב אספנות אשר מועד ייצורו עד 1960”.
מדוע הגבילו יבוא עד שנת הייצור 1960?
לדברי רון אקרמן, דובר מועדון החמש, החל משנת 1960 מרבית המכוניות שהוצעו במקור עם הגה ימני, שווקו בעולם גם עם הגה שמאלי ובכך מתאפשר יבוא מרבית הדגמים גם לארץ. התקנה החדשה מאפשרת לראשונה גם יבוא של דגמים נדירים עם הגה ימני שלא שווקו בעולם עם אופציה להגה שמאלי. ההחלטה להגביל את שנת הייצור עד 1960 נועדה למנוע את האפשרות של כל מיני אנשים להכניס כאן “בדלת האחורית” כל מיני מכוניות חדישות יחסית משנות ה-90 לדוגמה, לעיתים גם ספורטיביות, שהבעלים שלהם יחליטו להשתמש בהם ביום יום ולגרום לכאוס בכבישים.
בכך הגיע לסיומו המוצלח עוד מהלך של מועדון החמש לשיפור תרבות אספנות הרכב בישראל, אשר בא בהמשך למהלכים אחרים שאותם הוביל מועדון החמש כגון הפחתה משמעותית במחיר האגרה השנתית של רכב אספנות, החזרת רכב אספנות לביצוע טסט אחד בשנה (במקום שניים), הפחתת דמי ביטוח החובה לרכב אספנות ועוד.
יו”ר מועדון החמש נחום קדמיאל מבקש להביע את הערכתו ותודתו לאנשי משרד התחבורה אשר מבינים את צרכי תרבות אספנות הרכב בישראל ופועלים מתוך אמפטיה לבקשות אספני הרכב ומתוך הבנה שהליכה זו לקראת אספני הרכב בישראל תסייע לשיפור התרבות המוטורית בארץ ומסייעת לפעילות שיומר מורשת והיסטוריית הרכב בעולם ובישראל.
מועדון החמש נוסד בשנת 1985 במטרה לאגד תחת גג אחד את אספנות המכוניות והרכב הדו-גלגלי בישראל. המועדון מונה כיום מעל 1000 חברים ואלפי מכוניות אספנות ורכב אספנות דו-גלגלי, ומקיים שלל אירועים לחובבי האספנות, לצד פעילות רבה בהתנדבות למען הקהילה, בעיקר בבתי ספר ועבור ילדים ונוער עם צרכים מיוחדים. המועדון נושא את השם “מועדון החמש” על שום כך שבשנת 1985 מכוניות אספנות (בנות 30 שנים ומעלה) היו משנת 1955 ומטה ונשאו לוחיות רישוי עם חמש ספרות בלבד.
The post הגה ימני בישראל? מעתה זה חוקי, אך רק לרכב אספנות משנת ייצור עד 1960 appeared first on Wheel חדשות ומבצעי רכב.