בעיות מלאי? רשות המסים מדווחת דווקא על זינוק של 60.9% ביבוא כלי רכב בנובמבר.

וירוס הקורונה? משבר עולמי בתעשיית השבבים לרכב? מחסור במלאי? עליית מחירים? זינוק בעלויות ההובלה? אם ביקשתם להחליף את רכביכם בחדש בחצי שנה האחרונה, ככל הנראה נתקלתם לפחות בחלק מהצרות שמתוארות כאן ומאפיינות את שוק הרכב המקומי. כמעט בכל מסיבת עיתונאים שנערכה בחודשים האחרונים, שמענו היטב את תלונות יבואני הרכב על המחסור החמור במכוניות בישראל, עליית המחירים מצד היצרנים והזינוק החד בעלויות ההובלה. יחד עם זאת, עיון בדו”ח איגוד יבואני הרכב מספק לנו נתוני שנת שיא במסירות רכב בישראל ועכשיו מצטרפת גם רשות המסים שמדווחת על זינוק של עשרות אחוזים ביבוא כלי רכב מתחילת השנה. אז האם מייצרים כאן אווירת משבר, דואגים שנרכוש מהר רכב חדש כמעט ללא הנחות ומתעלמים לחלוטין מהצניחה בשערי היורו, הדולר והיין (המטבעות המרכזיים ברכישת רכב חדש לישראל)?

משבר עולמי בתעשיית השבבים לרכב אבל יותר מכוניות מגיעות לארץ

לפי נתונים שמפרסמת היום רשות המסים, במהלך חודש נובמבר 2021 נרשם יבוא בהיקף של 25,439 כלי רכב (פרטיים) לעומת 15,806 בנובמבר 2020, זינוק של לא פחות מ- 60.9%. יבוא רכב מסחרי הסתכם ב – 1,506 כלי רכב לעומת 304 בנובמבר 2020, זינוק מדהים של 395.4%. העליה החדה ביבוא כלי רכב נובעת בעיקר מהיבוא הנמוך בחודש המקביל אשתקד, אך ברשות מציינים גם כי ביחס לממוצע היבוא בחודש רגיל מדובר ביבוא גבוה יחסית וזאת, למרות המחסור העולמי בשבבים אלקטרוניים לרכב.

האם יש באמת בעיות מלאי ליבואנים? תלוי אצל מי…

אז האם משבר השבבים לתעשיית הרכב כבר מאחורינו? ממש לא. המשבר עדיין קיים, אך כחלק מהפתרונות שאימצו היבואנים, יותר מכוניות פשוט מגיעות לארץ עם מפרט אבזור שקוצץ קלות, שלרוב כולל וויתור על גימיק אלקטרוני כזה או אחר בתא הנוסעים, או חמור מכך וויתור על איזו מערכת בטיחות מתקדמת. אצל חלק מהיבואנים אכן מדובר במחסור חמור בחלק מהדגמים שגורר תאריכים אספקה של חצי שנה ויותר, אולם ברוב דגמי המפתח בשוק הישראלי, מכוניות ממשיכות להגיע לכאן בקצב גבוה מהרגיל ועדות לכך ניתן לראות בזינוק ביבוא השנה של המותגים המובילים את השוק (יונדאי מזנקת ב- 29.5%, קיה מזנקת ב- 56%, טויוטה מזנקת ב-38%, מאזדה מזנקת בכמעט 60% ועוד רבות אחרות). את משבר המלאים ניתן לראות בעיקר במותגים של צ’מפיון מוטורס שמרבית הדגמים שלהם אכן סובלים מבעיות אספקה, ולכן סקודה צמחה רק ב-3.9%, פולקסווגן אפילו ירדה בעשירית האחוז, וגם סיאט עם זינוק של 12.1% ואאודי עם זינוק של 18.5%, צמחו הרבה פחות מהמתחרות שלהן עקב בעיות מלאי אמיתיות. כנ”ל אגב גם מיצובישי שירדה בחצי אחוז (מחסור אמיתי ברוב דגמי המפתח) ולמעשה גם מותג הרכב היחיד מבין 15 מותגי הרכב שמובילים את השוק שהציג ירידה במכירות מתחילת השנה (ינואר-נובמבר).

מבול של דגמים היברידים שהגיעו לארץ רגע לפני סוף השנה

חודש דצמבר אגב צפוי להיות חזק גם הוא בניגוד לשנים הקודמות, כאשר ברשות המסים מציינים שבחודש החולף הגיעה כמות גדולה במיוחד של דגמים היברידים לארץ, ככל נראה, כהיערכות להעלאת מס הקניה לרכבים אלה שהטבות המס עליהן מתבטלות ב-1 בינואר הקרוב. סביר להניח שכולן ישוחררו מהמכס עוד בדצמבר כדי לחסוך את עליית המס הצפויה בינואר. האם הטריק הזה יתגלגל גם אלינו הצרכנים עם מחירים שלא יעלו ב-1 בינואר? סביר להניח שרק חלק מהחיסכון יופנה ללקוחות.

שערי מטבע נוחים והכל מתייקר

בשנה החולפת התחזק משמעותית השקל מול מרבית המטבעות הזרים, וראינו כאן צניחה של שערי היורו, הדולר והיין היפני, שהם המטבעות שמרבית רכישות הרכב החדש בישראל מתבצע בהם. האם זכינו להוזלה במחירים? לא. להיפך, מרבית המכוניות התייקרו השנה וחלקן גם באופן משמעותי. לרוב שמענו רק על העלאות המחירים התכופות של טסלה, משום שאחרים מעלים זה פשוט פחות מעניין ופחות יוצר כותרות עסיסיות בעיתונות. מבצעי הרכב התאדו כמעט לחלוטין מהשוק, גם שוק ה-0 ק”מ התייבש כמעט לחלוטין בחצי שנה האחרונה, ואם בעבר יכולתם לרכוש עשרות דגמים בהנחות נאות ממחיר המחירון בתמורה לאיבוד יד ברישיון, כיום המגוון בחברות הליסינג הצטמצם דרמטית ויחד איתו גם ההנחות הפכו בחלק מהמקרים לסוג של בדיחה, שמעודדת אתכם לחזור ליבואני הרכב ולשלם מחיר מלא. גם שוק היבוא המקביל שהיה אמור להוות תחרות ליבואנים ולהילחם ביוקר המחייה, שינה כיוון, ורוב הדגמים שמוצעים בו כיום הם דגמים שלא מיובאים ע”י היבואנים הרשמיים, כך שניתן לנקוב בתג מחיר גבוה שלנו הצרכנים אין אפשרות להשוות אותו עם מחירי היבואן.

לפי רשות המסים, בחודשים ינואר-נובמבר 2021 הסתכם יבוא כלי רכב נוסעים ב- 231,247 לעומת 171,819 בתקופה מקבילה אשתקד, עלייה של 34.6%. יבוא כלי רכב מסחרי עלה באחוז משמעותי אף יותר בשיעור של 87.4% והגיע להיקף של – 11,314.  מבחינת מסירות אגב (283,169 מסירות עד סוף נובמבר), המספרים גבוהים יותר משום שהם כוללים גם מכוניות שהגיעו לפני תחילת השנה לארץ ונמסרו רק במהלך השנה.

האם הפכנו לצרכנים חכמים יותר השנה בשוק הרכב? ממש לא. כשמרבית האנשים כאן עדיין לא חזרו לנסוע לחו”ל, הם מעדיפים לפצות את עצמם לפחות ברכב חדש. יעלה כמה שיעלה. התרגלנו לשלם ולהתבכיין. 

 

The post בעיות מלאי? רשות המסים מדווחת דווקא על זינוק של 60.9% ביבוא כלי רכב בנובמבר. appeared first on Wheel חדשות ומבצעי רכב.