המערך המבצעי של פוינטר, חברת האיתור והשבת הרכבים הגנובים, מסכם את הרבעון השני של 2023 בניסיונות גניבה וגניבות רכב, ומציג תמונה מדאיגה הנוגעת בסופו של דבר לכל בעלים של רכב בישראל. אם תהיתם במקרה מדוע ביטוח הרכב שלכם התייקר בשיעור חד בחודשים האחרונים, אז קחו בחשבון שהרבעון השני של שנת 2023 מסתיים עם גידול של 140% בניסיונות גניבת רכב ביחס לכל שנת 2022 וגידול של 120% ביחס לרבעון הראשון של 2023, ונובע מהסתגלות כנופיות הגנבים למצב החדש בו למדו את מערכי הכוחות, את שיגרת הפעילות בשטח, שיטות התחמקות ופעולות גנבה לאור יום.
כמעט כל המכוניות הנגנבות בישראל עושות את דרכן לשטחי הרשות הפלסטינית, כאשר אחת הבעיות החמורות שמתלוות לתהליך שלכנופיות גנבי הרכב צפוי מעבר קל במחסומים עם זמן נסיעה קצר ממקום הגנבה ועד מחסומים בקו התפר, אשר לא עוצרים לבדיקה כלי רכב עם מספר רישוי צהוב במיוחד בשעות היום.
השיטה המובילה בניסיונות גניבת רכב ממשיכה להיות שימוש במשבש סלולרי. ב-85% מתוך סך ניסיונות גניבות הרכב, נעשה שימוש במשבש סלולרי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS. דבר המעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות עם ציוד אלקטרוני יקר, אשר מסופק להם על ידי משפחות פשע, בעלות מגרשי פירוק המכוניות, הנמצאים בראש השרשרת וממומן על ידם. התנעת הרכב הגנוב נעשית ברוב המקרים ע”י שכפול מפתח “גולם” בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב.
ביחס לרבעון הראשון של השנה חל “מהפך” באזורי הגניבה. אזור המרכז שהוביל בניסיונות גניבה ואזור הצפון יורדים משמעותית לטובת אזור השרון, השפלה ירושלים והסביבה. באר שווה טיפסה והשוותה את אחוז הגניבות לתל אביב. שתי הערים מהוות 6% כל אחת מכל הגנבות בישראל. פתח תקווה 5.5% הוד השרון 5% וירושלים 5%.
ברבעון החולף המשיכו רכבי הפנאי והג’יפים להיות המבוקשים ביותר בקרב הגנבים, עם 42% מסך ניסיונות וגניבות הרכבים. הרכבים ההיברידים והחשמליים סובלים מזינוק בביקוש בקרב גנבי הרכב ומהווים כעת כבר כ-23% מסך הגניבות. כלי רכב משנת 2021 מהווים 29% מכלל הגניבות, כלי רכב משנת 2020 מהווים 18% מגניבות הרכב.
לדברי אילן גולדשטיין מנכ”ל פוינטר: “אנו נמצאים בתקופה שמהווה את שיא ניסיונות גניבת רכב בישראל. שילוב של מחסור בחלקי חילוף, מעברי גבול פרוצים, אובדן הרתעה ושימוש של משפחות פשע בגניבות הרכב כדלק לפעילות עבריינית וטרור הם חלק מהסיבות לכך. המרדפים אחר כלי רכב גנובים שמתחילים בערי ישראל וחלקם נמשכים בשטחי הרשות נעשו מורכבים ומסוכנים יותר. אנחנו מזהים אצל הגנבים יתר מוטיבציה ומוכנות להסלים את ארוע הגניבה ולעיתים ״הליכה על הקצה”. אני חושש שלא רחוק היום בו בארועי הגניבה יעשה גם שימוש בנשק חם”, הוסיף גולדשטיין
The post אם תהיתם מדוע ביטוחי הרכב מתייקרים: פוינטר מדווחת על הרבעון הגניב ביותר appeared first on Wheel חדשות ומבצעי רכב.