במגדל משרדים שמשקיף על כביש גהה מתכננים כעת מכונית סדאן, חשמלית, שאמורה להתחרות לא פחות מאשר בטסלה מודל S, על בסיס הניסיון שצברה המפתחת, חברת האוטו טק השוויצרית ישראלית OSR כספקית לתעשיית הרכב. “אני לא אוהבת SUVים, זאת תהיה החשמלית הראשונה שנבנית עבור נשים”, אומרת בראיון ראשון מנכ”לית החברה, אורית שיפמן
מקור: https://www.ynet.co.il/wheels/article/b15rh78wo
לפני ארבע שנים עלתה פתח־תקווה לראשונה על המפה של תעשיית הרכב העולמית, כאשר מנכ”ל סקודה דאז ברנרד מאייר, בחר באופן חריג לקיים בה את אירוע החשיפה העולמי למשפחתית הקומפקטית החדשה של היצרן הצ’כי, הסקאלה. סקודה נימקה את הבחירה בתעשיית האוטו טק המשמעותית שהתפתחה בארץ, ובהשקעות של החברה בחברות מקומיות כמו אוטונומו, UVeye, אנאגוג, גארדיין וזוז (לשעבר צ’קרה טק).
כעת מגיע השלב הבא בהפיכת העיר למין דטרויט מקומית. באחד ממגדלי המשרדים בעיר, המשקיפים לכביש 4, עובדים כעת על לא פחות מאשר מכונית חשמלית חדשה ומתקדמת, שאמורה להיחשף בשנה הקרובה, ולהיכנס לייצור סדרתי בתוך כשלוש שנים.
הודעה חריגה לעיתונות שפרסמה בקיץ חברת האוטו טק השוויצרית ישראל OSR אנטרפרייזס בישרה על גיוס מאה עובדים חדשים, שיכפיל את מספר המועסקים במרכז הפיתוח שלה בארץ. רוב העובדים מיועדים לפרויקט החדש, הנחשף כאן לראשונה.
“רכב שנבנה לנשים”
לא מעט מהמכוניות החשמליות שנמכרות כיום בארץ ובעולם מיוצרות בידי חברות שהוקמו בעשור הקודם כסטארט אפים בהשראת טסלה ואילון מאסק. פו קסיאנג, לשעבר מנכ”ל וולוו בסין, הקים ב־2015 את איווייז. וויליאם לי הקים את NIO, שכבר מוכרת בעולם אך עדיין לא הגיעה אלינו, ב־2014.
OSR הוקמה ב־2011 בידי אורית שיפמן (46), עורכת דין בהשכלתה וילידת פ”ת, כנראה האישה היחידה שעומדת בראש חברה שמתעדת לייצר חשמליות. החברה פיתחה ארכיטקטורה לניהול מערכות הרכב והעברת המידע ביניהן, המכונה איבולוור, המבוססת על מחשב מרכזי אחד, ומחשבים בסיסיים המשולבים במערכות עצמן. בעידן של מחסור במעבדי מחשב והתייקרות שלהם, מדובר ביתרון כלכלי. בנוסף, עוסקת החברה באלגוריתמיקה למערכות בטיחות אקטיבית, ובהגנת סייבר לרכב.
החברה פעלה במשך רוב השנים מתחת לרדאר, וממשיכה לשמור על חשאיות רבה. למרות ש־OSR מדווחת כי כבר מוכרת את הטכנולוגיות שלה לכמה יצרני רכב, היחיד שנחשף עד כה הייתה יגואר, שרכיבי החברה הישראלית מותקנים ביגואר i־פייס החשמלית שלה, שהושקה לפני ארבע שנים. עד כה גייסה החברה 500 מיליון שקל מגורמים מתעשיית הרכב בעולם ובארץ, ביניהם איש העסקים צבי נטע, יבואן סוזוקי ומראשוני המשקיעים במובילאיי. מסטארט אפי רכב אחרים אפשר ללמוד שכדי להביא את פרויקט החשמלית לייצור סדרתי תידרש החברה לגייס עוד מאות מיליוני דולרים, אחרת הוא יישאר עוד מכונית קונספט.
“OSR היא חברה פרטית ואנחנו לא מפרסמים נתונים כספיים, אבל אני יכולה להגיד שללא ההשקעות בפרויקט המכונית החשמלית כבר היינו רווחיים”, אומרת שיפמן בשיחת זום משוויץ.
רכב הוא הרבה יותר מיכולות המחשוב שלו. מהיכן יש לכם את היידע לפתח ולייצר מכונית חשמלית?
“תשתית מחשוב התקשורת היא רכיב משמעותי בכל רכב חדש, אנחנו נעזרים בסדנאות זרות שמתמחות ברכב ובתכנון שלו, ונרכוש רכיבים מספקים מובילים בתעשייה, כמו שעושים יצרני הרכב הגדולים. זה לא כל כך מסובך היום, וגם פחות יקר ממה שחושבים, לפתח רכב חדש”.
שוק הרכב כבר מוצף בחשמליות, של יצרנים צעירים וותיקים. מה ייחד את הרכב שלכם?
“זאת תהיה החשמלית הראשונה שנבנית עבור נשים. מהעיצוב והתפעול ועד היכולות. רכב שישתמש ביכולות הנשיות להתמודד עם בעיות מורכבות, בדגש על הבטיחות וההתאמה לילדים ובזיהוי מצב הנהג ותשומת הלב שלו, ולוודא שהמכונית לא מעבירה אליו שליטה כשהוא לא מוכן לזה. יהיו לו גם ביצועים מצויינים, אבל אפס למאה לא יהיה העניין פה. גם לא מדובר בעוד ג’יפון חשמלי. אני לא אוהבת רכבי SUV”.
למרות זאת, מצגת של OSR שהגיעה לידי “ידיעות אחרונות” חושפת כי מטרת החשמלית החדשה, שתיבנה בתצורת סדאן, מיועדת להתחרות בדגמים יקרים יחסית, כמו טסלה מודל S ופורשה טייקאן, עם סוללות וטווח בהתאם. לוח הזמנים מדבר על חשיפה בחודשים הקרובים, וייצור סדרתי בתוך כשנתיים, בקצב של 10,000 מכוניות בשנה. בהמשך יושקו דגמים נוספים.
להרוויח כסף מהאוטו
בחברה מתכוונים גם לשלב ברכב מערכת מבוססת בינה מלאכותית שתפיק מידע מהרכב ותאפשר לנהג ולנוסעים להרוויח כסף משיתוף שלו עם גורמים מסחריים שיבחרו לשתף. OSR אינה היחידה שעוסקת בתחום….
לסיום הכתבה יש לעבור ל: https://www.ynet.co.il/wheels/article/b15rh78wo