תחזית פסימית: 25% מ-8,000 סוחרי הרכב בארץ יקרסו השנה

המשבר בענף הרכב מחריף? לפי סקר שביצעה רויטל רוט, מנהלת מחלקת אנליזה בדן אנד ברדסטריט: בשנת 2023 כ-25% מהסוחרים בענף הרכב יקרסו. על פי מדדי דן אנד ברדסטריט, השילוב של אינפלציה גבוהה מחד, אל מול ייקור עלויות המימון, הן למגזר העסקי והן עבור המגזר הפרטי, כמו גם הירידה הצפויה בצריכה הפרטית כתוצאה, העלו החל מהמחצית השנייה של 2022 את רמת הסיכון הכללי במשק, מגמה שצפויה להערכתם להימשך גם בשנת 2023, ולמרות שענף הרכב אינו נמנה בקרב הענפים המסוכנים במשק, כ-25% מהסוחרים לא ישרדו את השנה הקרובה, בין אם יכנסו לכשל או ייסגרו פעילות לחלוטין”.

הפריחה בשוק המשומשות הביאה גם להצפת השוק בסוחרי רכב

השלכות וירוס הקורונה שהוביל למשבר בתעשיית השבבים, שגרר בעיות בשרשרת האספקה, המלוות במספר סגרים עולמיים, הובילו לבעיות מלאי אדירות בשוק הרכב העולמי, שתודלק בשנה החולפת גם ע”י המלחמה באוקראינה שהוסיפה אש למדורה. המצב החדש של המחסור ברכבים חדשים, יחד עם החשש בתחילת משבר הקורונה מנסיעה בתחבורה ציבורית, הוביל לביקוש אדיר גם לשוק המכוניות המשומשות, שנהנה מפעילות ערה וכניסה של סוחרי רכב חדשים רבים לשוק, שזיהו את הפוטנציאל להרוויח כסף גדול ומהיר במינימום יחסי של מאמץ והשקעה.

הפריחה בשוק המשומשות הביאה גם להצפת השוק בסוחרי רכב

 כיום על פי נתוני משרד התחבורה קיימים למעלה מ-8,000 סוחרי רכב מורשים (אם כי לפחות חלקם מאופיין בהיקפי פעילות נמוכים עד כדי היעדר פעילות). לשם השוואה, בשנת 2019, טרם פרוץ משבר הקורונה תועדו כ-2,500 סוחרי רכב בלבד, כך שכמות סוחרי הרכב צמחה בשיעור של 350-400% תוך כ-3 שנים בלבד (מרבית העלייה התבצעה בשנים 2021-2022 בהלימה לפריחת השוק). קפיצה זו באה לתת מענה לצורך שעלה מהשטח בתקופת הקורונה והגדיל בצורה משמעותית את הביקושים בתחום, וגם רצון של לא מעט “סוחרים חדשים” לעשות כסף קל ומהיר, נתון שלא תמיד אכן התממש במציאות. 

לדברי דן אנד ברדסטריט, “ניתן לראות כי יחסית קיימים הרבה מגרשים באזור הצפון. השוק הנ”ל, שהתרחב מאוד בשנים האחרונות, לפי המדדים שלנו, מאופיין בהרבה עסקים קטנים מאוד, לעיתים של אדם אחד עם כמה מכוניות בודדות, ורגיש מאוד לשינויים, בלי גב כללי חזק, כמו שקיים ליבואניות הרכב קשה לשרוד בענף הנ”ל לאור כל השינויים שסקרנו כאן”.

הגעתם של 76,328 רכבים חדשים בחודשיים הראשונים של השנה, המצביעים על זינוק של 21.7% במסירות לעומת אשתקד, יחד עם הצטברות גדולה של מלאים בקרב לא מעט יבואני רכב כעת בארץ, מספקים סימנים נוספים המעידים על צמצום משמעותי של משבר השבבים ובעיות המלאי העולמיות, ושחרור של עשרות אלפי מכוניות משומשות במקביל אל שוק היד שניה שמתחיל לחזור לימי שיגרה וככל הנראה גם על ירידת מחירים הצפויה בהמשך.

לדברי חברת הייעוץ: “הפיחות המהיר של השקל אל מול המטבעות הזרים בשבועות האחרונים, יוביל לעלייה נוספת של מחירי המכוניות החדשות בקרוב, ויחד עם עליית הריבית הדרמטית המייקרת את עלויות המימון לטובת רכישת הרכבים, וההאטה בפעילות העסקית במשק ובפרט בענף ההייטק, יובילו לצמצום עובדים בלא מעט חברות במשק, וכן בענפים המגרשים/סוחרי הרכב הפרטיים, שכן שם חלה קפיצה ופתיחה גבוהה של עסקים. אנו צופים כי 25% מהעוסקים בתת תחום הנ”ל לא ישרדו את השנה הקרובה”

The post תחזית פסימית: 25% מ-8,000 סוחרי הרכב בארץ יקרסו השנה appeared first on Wheel חדשות ומבצעי רכב.