8 חודשים לאחר שהחל השיווק המחודש של מותג סמארט בישראל לאחר כמה שנות היעדרות, רושם המותג בגלגולו החדש תחת בעלות משותפת של ג’ילי הסינית ומרצדס הצלחה מרשימה במכירות, עם 741 מסירות בישראל מתחילת 2024, נתון הגבוה משמעותית ממכירות המותג בארץ ב-10 שנים שקדמו להפסקת השיווק. המעבר מהתמקדות ברכבי מיני עירוניים קטנים, יעילים אך יקרים לעבר SUV חשמליים אופנתיים ומעוצבים מספק לעת עתה את הסחורה, ולאחר השקה מוצלחת של הסמארט #1, משיקה כלמוביל היבואנית דגם שני בישראל והוא ה-#3.
עיצוב בהשפעה חזקה יותר של מרצדס
הסמארט #3 היא למעשה גרסת הכאילו קופה הספורטיבית למראה של הסמארט #1, החולקת עימה את אותה שלדה ומפרט טכני בשינויים קלילים, ומדובר באחות חורגת נוספת במשפחת ה-SUV החשמליים של קונצרן ג’ילי הסיני, הכולל גם את דגמי וולוו EX30, זיקר X ובקרוב גם נציגה חדשה מבית לינק&קו. בניגוד לכל אלו שפחות התחברו לעיצוב הייחודי של הסמארט #1 שעיצוב הזנב שלו לא בא לכולם טוב בעין, לסמארט החדשה עיצוב מרהיב דמוי קופה, שמצליח לשדר יוקרה ואלגנטיות, עם יותר דמיון לקווי העיצוב של דגמי מרצדס בזנב של המכונית, הכולל גג משתפל לאחור וקווי עיצוב אתלטיים התורמים למראה נחשק ומסובב ראשים על הכביש.
גם הממדים החיצוניים צמחו מעט עם מרכב באורך 4.4 מטרים (13+ ס”מ), רוחב של 1.82 מטר (ללא שינוי) וגובה של 1.55 מטר, הנמוך דווקא ב-8 ס”מ בשל המעבר לעיצוב דמוי קופה. נפח תא המטען עומד על 370 ליטר (47+ ליטר) ולדגם תא אחסון נוסף מתחת לרצפה המאפשר אחסון של כבל הטעינה ועוד. גלגל רזרבי לעומת זאת, נעדר מהתפריט.
אבזור הדגם ממשיך להיות עשיר כסטנדרט וכולל מבחוץ תאורה היקפית מלאה מסוג LED, חיישני חניה היקפיים, מצלמות 360 מעלות, חישוקי “19 קלים, ידיות פתיחת דלתות נשלפות חשמלית, גג זכוכית פנורמי, שמשות אחוריות מושחרות, דלת תא מטען חשמלית, קיפול מראות חשמלי וכניסה והנעה ללא מפתח.
תא נוסעים
בתא הנוסעים מציעה המכונית את אותו עיצוב מוכר של ה-#1 בשינויים קלים, המתרכזים בסביבת הנהג בעיקר בעיצוב קונסולת המכשירים המרכזית, הזוכה לשלושה פתחי מיזוג עגולים הכוללים תאורת אווירה משולבת בהן בסגנון מרצדס, במקום פתחי מיזוג מלבניים. לוח השעונים “9.2 צר, אך כולל את כל מה שחיוני לנהיגה, ומסך המולטימדיה בגודל “12.8, ושניהם מלווים בגרפיקה ייחודית בסגנון מעט ילדותי, אולם בהחלט שונה ויוצר ייחודיות. למערכת קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, והתפעול שלה דורש היכרות מוקדמת. חבל רק שכיוונון תחנות רדיו הפך למשימה לא ממש ידידותית למשתמש, אולם לשמחתנו יש גם “סרגל כפתורים” שמאפשר גישה מהירה לכמה מערכות חיוניות תוך כדי נהיגה ואינו דורש התעסקות מיותרת עם המסך. עיצוב סביבת הנהג והנוסעים מרשים מאוד ומספק בהחלט ניחוח יוקרתי, אולם איכות ההרכבה אינה מהטובות ונתקלנו בכמה זמזומים של פלסטיקים במהלך הנסיעה (דבר שלא בטוח היינו שמים לב אליו אם לא היה מדובר ברכב חשמלי כה שקט). אל אלו מצטרפים תאורת אווירה מרהיבה בשלל גוונים ומערכת קול איכותית עם רמקולים של Beats, אך זו מוצעת רק מרמת הגימור השניה. נקודת תורפה עיקרית בדגם היא גג הזכוכית הפנורמי הענק, שאמנם מספק אור ואווירה נעימה בחלל הרכב, אך אינו כולל וילון ובשמש הישראלית בשעות היום החמות מדובר כבר במטרד למרות שהוא מסנן 99% מקרינת ה-UV. מומלץ ביותר לרכוש וילון תואם לצמצום המפגע בשעות החמות.
אבזור הפנים כבר מרמת הגימור הבסיסית כולל: בקרת אקלים דיגיטלית עם פתחי מיזוג אחוריים, חימום מושבים קדמיים והגה, ריפודי עור מלאכותיים למושבים, כוונון חשמלי למושבים הקדמיים, בלם יד חשמלי עם פונקציה של Auto-Hold, ושלל תאי אחסון שימושיים. רמת הגימור השניה שנבחנת כאן, מוסיפה גם ריפודי עור אמיתיים, משטי טעינה אלחוטי לנייד, תצוגת נתונים “10 על השמשה הקדמית וכאמור את מערכת השמע המשודרגת של Beats. עם בסיס גלגלים של 276 ס”מ ופלטפורמה חשמלית ייעודית המספקת רצפה שטוחה מאחור, מדובר במכונית מרווחת מאוד גם לנוסעים מאחור, אך הספסל האחורי אינו נע על מסילה בדומה ל-#1.
על הכביש
הגרסה הנבחנת כאן הינה גרסת ההנעה האחורית הכוללת מנוע חשמלי המפיק 272 כ”ס ו-35 קג”מ המספק ביצועים נמרצים עם תאוצה ל-100 קמ”ש ב-5.8 שניות ומהירות מרבית של 180 קמ”ש, המלווים בהתנהגות כביש טובה ובטוחה. נוחות הנסיעה מעט קשיחה במהירויות נמוכות ולעתים מרגישים את המהמורות בכביש העירוני יותר ממה שהיינו רוצים, אולם הנוחות משתפרת ככל היוצאים לכבישים בין עירוניים והמהירות עולה. מדובר גם במכונית שקטה מאוד, עם נהיגה חלקה ונטולת ויברציות, וכל מי שיעבור מרכב בנזין אליה ירגיש מיד עם הקפיצה המשמעותית באיכות הנהיגה. בסעיף החשמל, מצוידת המכונית בסוללת 66 קוט”ש המבטיחה טווח נסיעה של 455 ק”מ (תוספת של 20 ק”מ לעומת ה-#1 המקבילה, בשל העיצוב האווירודינמי יותר), ובמציאות התקרבנו ל-390 ק”מ בנהיגה שגרתית במצב נהיגה “Eco” וללא נסיונות לסחוט ביצועים ספורטיביים. יש גם אפשרות לנסיעה על דוושה אחת וללא שימוש כמעט כלל בדוושת הבלמים, שלרוב עובדת היטב, אם כי עדיין לא ברמה של טסלה למשל. גם אפשרויות הטעינה כאן הן טובות מהמקובל עם טעינה ביתית אפשרית עד 22 קילוואט המאפשרת טעינה כמעט מלאה ב-3 וחצי שעות בלבד, וטעינת DC מהירה עד 150 קילוואט המאפשרת טעינת 10-80% מהסוללה בחצי שעה בלבד.
עבור חובבי נהיגה ספורטיבית יותר, מוצעת גם גרסת Brabus כפולת הנעה המפיקה 428 כ”ס ומאפשרת תאוצה של רקטה ל-100 קמ”ש בתוך 3.7 שניות בלבד. מקווים לנהוג גם בה בקרוב.
בטיחות
המפרט הבטיחותי הסטנדרטי כולל 7 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעה על שטח מת במראות הצד ועוד, רק חבל שהתרעה על תנועה חוצה מאחור מסופקת רק מרמת הגימור השניה. מעבר לכך, בהתאם לדרישות הבטיחות החדשות והמחמירות באירופה, במהלך הנסיעה מסופקים שלל צפצופים של התרעות בטיחות שלמען האמת די מטרידים, אולם ניתן את רובם לנטרל בהגדרות דרך המסך, אך הן מתאפסות בכל כיבוי של הרכב. מעבר לכך, לדגם ציון מלא של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי.
פרמיום או יוקרה?
מותג סמארט רוצה להיות מותג יוקרה והאמת שהוא נע על הגבול הדק שבין דגמי הפרמיום טק לדגמי היוקרה האמיתיים, כאשר את ההבדלים בינו לבין דגמי היוקרה תמצאו בעיקר באיכות ההרכבה שעדיין לא ברמה של הטובות שבמותגי היוקרה. יחד עם זאת, בכל הנוגע לאיכות הנסיעה, העיצוב, האבזור והבטיחות הוא כבר ללא ספק שם…
במחיר התחלתי של 205 אלף שקל, הסמארט #3 יקרה ב-15 אלף שקל מהסמארט #1 ואף מתמקמת מבין היקרות בדגמי ה-SUV החשמליים הקומפקטיים (יקרה משמעותית מזיקר X, אך מעט זולה מוולוו EX30 ברמת גימור מקבילה. אבל הסמארט החדשה רוצה להיות מותג יוקרה ומול דגמים כמו מרצדס EQA, וולוו C40 וב.מ.וו IX2 למשל, היא זולה ביותר מ-110,000 שקלים וזה המון כסף. האם הם מצדיקים תוספת כה גדולה במחיר מולה? ממש לא בטוח.
The post סמארט #3 במבחן: אלטרנטיבה אמיתית לשוק היוקרה או עוד פרמיום טק? appeared first on Wheel חדשות ומבצעי רכב.